søndag 18. januar 2009

Hello fra Tamale!

Jess, jeg har kommet meg trygt fram. Kom sent paa fredagen til vertsfamilien i Tamale. Bussturen dit var laang! Heldigvis er det lenge igjen til jeg skal ta buss tilbake. Ikke fikk jeg sove heller siden de viste ghanesiske saapeoperaer paa tvskjermen hele veien. Mye hyling og skriking og graating forstyrrer sovnen litt altsaa. Men da jeg kom til vertsfamilien var hele turen verdt det, for ble mott av DEN hyggelige familien. Er visst bare mor Nafisa og de to barna hennes Arafat og Hibbatu, men de faar jo konstant besok av naboer og familie saa det er alltid mange der. Det er ganske enkel standard kan man si. Akkurat bra nok for aa ha det bra. Har heldigvis dusj som er ganske bra. Doen er en benk med et hull i, populaert kalt utedo. Utehull, kaller jeg det. Men det er bare en vanesak =) Rommet mitt bestaar av et rom med en dobbeltseng, en pult og en stol. Saa naa har jeg innredet litt der og gjort det ganske saa koselig! Men sitter jo uansett mesteparten av tiden ute i bakgaarden. Det bor ogsaa to andre frivillige hos Nafisa, et kjaerestepar fra Sveits. Kjempehyggelige som forteller meg hvordan det er her osv =) Ellers er Tamale en minivariant av Accra. Mindre biler, men det er motorsykler og sykler oooveralt! Igaar, paa lordag altsaa, ble jeg vist rundt i byen av nevoen til Nafisa. Ellers har jeg bare slappet av som alle andre her. Det er saa deilig for alt er rolig og ikke noe stress! I morgen skal jeg til barnehjemmet for foerste gang, saa det gleder jeg meg til.

Jeg proever aa faa lagt inn bilder, men det er ingen usb-tilgang her, saa da blir det daarlig med det gitt. Tusen takk for meldinger og slikt, er godt aa ha paa mobilen aa lese innimellom. Naa skal jeg med de andre norske her og dra til svommebassenget. Det er varmt, varmt, varmt.

8 kommentarer:

Andressa sa...

Aaw. Det høres ut som du har det bra der nede da:) Det er så rart at du er så langt vekk. Hehe :*

Anonym sa...

Kjempe gøy å høre om hvordan du har det der nede! Du beskriver også veldig godt om hva du opplever, så det er lett å skjønne hva du tenker og mener med det du skriver... =) Husker selv luktene og at folk er både skeptiske til turister, samtidig som de syns det er fasinerde og spennende! FORSETT Å NYT ALT DET DU OPPLEVER VENNEN! stor klem fra Småen <3

Therese sa...

høres veldig deilig ut at det er så rolig da. =) kos deg resten av kvelden, så gleder jeg meg til å høre om hvordan det går på barnehjemmet i morgen!

opprettet en ny blogg nå forresten; therese-ca.blogspot.com


koskos<3

Anonym sa...

Ååååå, du er så heldig;D Utrolig bra at du trives og at familien er ålreite! Gleder meg til å se bilder:D Men lurer på en ting, har du blitt noe brun da?:P
Vær forsiktig der nede;)
Kleeem<3

Anonym sa...

Godt å høre at du har det bra!! Har fått litt oppdateringer fra mamsen og papsen.. Og så skal du ikke se bort i fra at det blir besøk i påska:) Hvis jeg får fri da.. Gleder meg til å høre hvordan det er på barnehjemmet!
Pass på de blonde lokkene (og resten av deg..)
Stor klem fra storesøster:)

Marianne Helgen sa...

Tusen takk for hilsener! Jeg blir saa glad aa hore fra dere, saerlig naar det foles ut som jeg har vaert her i flere uker. Send meg melding paa facebook eller mail om hvordan det gaar med dere! Har det skjedd noe nytt? osv osv!! =)

nathalie : jeg har ikke blitt brun nei! Hehe. Er bare i skyggen! aa vaere i sola er som aa be om aa drukne i svette! Ogsaa maa jeg kle meg respektabelt her i byen, altsaa dekke til skuldrene og ned til knaerne. Ikke noe shorts og korte skjort her nei. I gaar var det 26 grader og litt overskyet, og da fikk jeg beskjed fra vertsmoren min om aa kle paa meg godt for det var saaaa kaldt ute! :p

Elisabeth: Jaaaaa, du maa komme paa besok. Jeg har sluppet ganske godt unna med de blonde lokkene mine. Jeg blir mer sett paa som et romvesen her! De staar bokstavelig talt en meter foran deg og stirrer deg i senk. Noen tar paa meg for aa kjenne om den hvite huden min er ekte. Haha.

Jeg savner dere alle sammen masse!!

Anonym sa...

Hei Marianne! Så fint å se at du har det bra. Eivind og jeg var i Oslo i dag i snøkaoset. Vi snakket om hvor stor forskjell det er på været hos deg og hos oss. 30 cm snø =kaos og -1 grad. Blir spennende å følge oppholdet ditt der nede. Håper det fortsetter så bra som det har startet. Fant ut hvor du er på Google earth. Ser ganske flatt ut. Har du noen referansepunkter på hvor du bor og hvor barnehjemmet er? En kirke, moskè, idrettsplass e.l. Hadde vært artig å finne det på Google earth! Pass på deg selv og gi onkel beskjed dersom du ser noen spennende dyr! Skal hilse fra tante Torunn!!

Akebakkeskogen sa...

Dette ser jo bra ut Marianne. Det blir spennede å følge med deg fra det kalde nord. Håper du får et godt opphold videre. Klem, Bjørg