mandag 26. januar 2009

Hei alle sammen!

naa sitter jeg og trykker paa et tastatur som nesten ikke gaar an aa trykke paa! Pluss at det gaar veldig treigt, saa sitter og kjefter litt til skjermen. Ja.. hva har jeg gjort siden sist jeg skrev?
Jeg har kranglet, spist, sovet, skravlet, reist, vasket og dusjet. Alt paa ghanesisk maate. Kan bare begynne med aa skrive at jeg har byttet arbeidsplass til et barnehjem som heter Hands of mercy, i stedet for tamale childrens home. Hvorfor kommer jeg til senere. Paa forrige mandag skulle jeg begynne aa jobbe paa childrens home, jeg var litt smaabekymra da organisasjonslederen i byen ikke kom (han skulle kjoere meg dit) Saa tok taxi i stedet. Det var ikke bare, bare. Her maa man avtale sted og pris foer man setter seg inn i bilen. I hvertfall hvis man er hvit. Saa jeg avtalte med han fyren at jeg skulle betale 1 cedi. Han visste tydeligvis ikke helt hvor det var for han brukte ganske lang tid paa aa finne fram. Da vi var fremme, saa ga jeg han 1 cedi, men saa plutselig skulle han ha 2 cedi. 1 cedi er forresten ca 6 norske kroner, saa det er ikke som aa kjoere fra gardermoen og til oslo her! Jeg er jo litt sta (noe jeg innser naa i etterkant at jeg ikke burde vaert) og sier at jeg ikke kommer til aa betale mer enn 1 cedi, siden det var det vi avtalte. Og hvis jeg hadde hatt en annen hudfarge saa hadde jeg ikke betalt mer enn halv cedi. Jeg sa ikke det altsaa, men prinsippet ikke sant! Ut av det blaa ble han skikkelig sint og skrek og lagde en scene. Kalte meg liar og thief oppi ansiktet mitt, mens jeg proevde aa roe han ned. Akkurat i det jeg skulle ta fram den andre cedien, saa begynte han aa ta mobilen ut av handa mi. Jeg holdt jo igjen, men han fikk tatt den. Der stod jeg og var helt satt ut av hele greia. Noen lokale gutter broet inn, betalte den ene cedien og ga meg mobilen tilbake. Saa mange kom og spurte om jeg hadde det bra, ettersom jeg var litt skjelven. Hehe.

Da jeg kom til barnehjemmet fikk jeg vite at det var hele 17 frivillige der, noe som er ganske mye! Og bestyreren av barnehjemmet ga meg beskjed om at jeg fikk gaa paa skolen og jobbe i stedet. Noe som var helt greit for meg foerst, men da jeg var ferdig hadde jeg ganske blandede foelelser. For et system! Eller.. Det kan ikke kalles system. Det var unger overalt og laererne var flinke med kjeppen. La meg si det saann, det var lite effektivt! I loepet av 5 timer saa fikk de gaatt gjennom tallene 1- 100. Jeg ga klar beskjed om at jeg var her for aa jobbe paa barnehjem og ikke paa skole. Jeg er ingen laerer og kan ikke laere bort. Og hvis jeg ville jobbe paa skole kunne jeg jobbet paa en som var i naerheten av vertsfamilie min, og ikke sykle 40 minutter for aa komme meg dit. Daaaa var det greit. De trodde visst at jeg hadde masse erfaring med laering og slikt, saa det var greit at jeg jobbet paa barnehjemmet. Men de neste dagene var jeg totalt overfloedig, de sa at de absolutt ikke trengte meg der, men maatte allikevel komme. Det synes jeg var kjempeleit ettersom det er lagt masse penger i boksen for at jeg skal faa vaere her. Hvor frustrerende er det ikke aa bare staa der og ikke gjoere noe i det hele tatt?? Paa torsdag var det et moete hvor alle de frivillige i Tamale kunne komme og moetes. Og da fikk jeg vite at det er et annet barnehjem her i Tamale, hvor 2 frivillige fra Norge jobber paa, som trengte litt hjelp siden de har mange barn. Etter litt prat med organisasjonslederen saa ble jeg flyttet til dette barnehjemmet som heter Hands of mercy. Saa i dag var min foerste dag der, og jeg kan si med haanden paa hjertet at jeg er SAA glad for at jeg ble flyttet hit. Ungene er bare kjempeherlige og jeg foeler at jeg faar gitt av meg selv her. Saa de neste ukene her ser veldig lovende ut!! :)

Jeg har vasket klaer paa ghanesisk maate! Tre boetter med saapevann og to hender som skal vaske klaerne. Naa er hendene mine helt oppskrapet. Hehe. Jeg har ogsaa faatt veldig god kontakt med vertsfamilien :)
I helgen hadde jeg fri og dro til Bolgatanga med Hanne og Merete fra Bergen. Betalte ca 22 kroner for 2 og halv time kjoretur! Kjoereturen var da i en tro-tro. Poenget med tro-tro tror jeg aa se hvor mange mennesker man kan stappe inn i en varebil. Ingen midtgang og du kan tenke deg hvordan det er naar 4 mennesker deler en toseters. Men da vi kom frem var det veldig deilig aa sove paa et sted hvor de hadde varmtvann og do! Hehe. Og ikke minst sove godt uten at muslimene og hanene vekker deg halv fem med roping. Jeg vet! Til og med JEG hoerer det. Da er det ille! Haha. Vi spiste middager med deilig kjoett og IKKE ris. Var i Paga og innom en krokodilledam. Der fikk vi sitte paa krokodillene og tatt litt bilder. Det var langt mindre action enn forventet, ettersom krokodillene virket helt livlose. Ikke saerlig mye futt i de. Hehe. Naaja, litt goy aa kunne si at jeg har sittet paa en krokodille da. Ogsaa var vi innom slavecampen og fikk en liten interessant guidetur gjennom stedet og ble fortalt hvordan slavene hadde det. Alt dette blir litt rotete, jeg har mye mer aa fortelle, men har ikke mer tid!

har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal faa lagt ut bilder, men ting tar tid her..
Stor klem fra meg og haaper dere har det bra hjemme!!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marianne :)

Så koselig å lese hvordan det går med deg der nede ;)

Du får kose deg videre. Følger spent med på bloggen ;)

~Lene B

Anonym sa...

Jippi, en ny meld fra Helgen på den andre siden av jordkloren!!! ;) hihi..
Uff a meg! Du har vært gjennom mye rart du Mary! Men jøssameg, du er virkelig en modig liten dame der nede i Afrika! Hadde aldri turt å stå på mitt der alene og krangle med sjåføreren. Og det at han tok mobilen var jo bare helt skummelt da! Men du er flink til å vite hva du vil og burde gjøre virker det som.. og det er bra for venner her hjemme å høre! Jeg har mye mer å skrive og spørre om, så les på facebook! :D Klem fra Småen!

Anonym sa...

JORDKLODEN mente jeg! ;) hehe..

Anonym sa...

Det er veldig spennende aa følge med paa dette, Marianne. Synd Farmor ikke har internett. Eller kanskje bra at hun ikke kan lese om drosjeepisoden? Flott at du har bein i nesa naar det gjelder arbeidsforhold, og bra om du vurderer når det er lurt/ikke lurt å staa paa krava heretter. Du skriver forresten så levende at jeg nesten kjenner luktene... Bjørg

Therese sa...

hello tamale-girl!! ;)

ooh, masse sennende nytt fra deg! hissig taxisjåfør som stjeler og selv kaller deg tyv og til slutt bli reddet av noen kjekke, innfødte
karer. nice! men hva skjer med at krokodillene var, hva kan vi si; fredfulle? de skal jo være sinna, og løpe etter en med fire korte ben og bite - er de ikke slik altså!!? =O rart..

men flott at du fikk byttet og trives godt på det nye stedet da =) bra at du kan være et sted hvor du føler at du gir noe, samtidig som du selv får igjen for det.

her hjemme er alt bra. klarte forresten på et mystisk vis å punktere i dag. aner ikke hvordan! men fant det ut når jeg skulle hjem igjen fra jobb. så da måtte jeg tilkalle hjelp fra store, sterke rimikarer =p huff, jeg er bare totalt lost på sånn der da!! visste ikke hvordan jekken (om det skrives sånn =P) så ut en gang. skjønte ikke at det var den rare tingen som lå der (A) hihi. og ja, har fått vertsfamilie i dag da!! =D tenkte å skrive bittelitt på bloggen min om det, så du får klikke deg inn der =)

kos deg videre, og innen jeg hører fra deg igjen så får du prøve å finne ut av det store bilde-mysteriet der nede. vil se bilder!

p.s: ikke bruk for mye penger, virker som at det er ganske dyrt der nede! =P


kleeeeem<3

Anonym sa...

Hei Marianne. Skal si du har spennende dager. Vi følger med på bloggen din og tenker på deg i hverdagen. Vi har nettopp hatt skøytedag på skolen, men det høres kanskje litt fjernt ut?? Håper du kan fortsette lenge der du nå jobber. Høres OK ut. Ta vare på deg selv og nyt jobb og fritid så godt du kan! Varm klem fra tante T.

PS: I dag har jeg prøvd meg som sløydlærer igjen. 13 10-åringer med hammer, sag og sandpapir. Det gikk så sagflis og fingertupper spruta!! Godt det er en hel uke til neste gang. DS

Marianne Helgen sa...

nok en gang, tusen takk for hilsner. Jeg blir veldig glad for det, ettersom jeg merker mer hjemlengsel enn jeg hadde trodd i utgangspunktet :) Da hjelper det aa hoere fra dere og vite hvordan dere har det ogsaa!

Naa har jeg forresten funnet ut av dette med bildene. Eller fikk hjelp til aa finne det ut. Saa i morgen kommer det masse bilder :)

Anonym sa...

Du er tøff lillesøss:) Kjempe stolt av deg, og savner deg masse! Gleder meg til å komme på besøk:)Og blir stas å se bilder.. Klemklemklem!!!

Isabell sa...

hei marianne!! så utrolig gøy:D gleder meg til å se bilder og høre du forteller hvordan alt har vært. du får så sykt mye erfaring og blir nok en heeelt annen person!
håper du koser deg, vi venter på deg.
kyss fra bellah(og naomi) :)